نشست نوآوری‌های صنعت ساختمان با مشارکت مرکز نوآوری مهندسی و ساخت شناسا(بیلدزآپ)

مرکز نوآوری مهندسی و ساخت شناسا همراه با مرکز نوآوری دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی، نشستی را در  مرداد ماه 1401، با موضوع فناوری های نوین صنعت زیرساخت و ساختمان در کنفرانس ملی مسئولیت اجتماعی و صنعت ساختمان برگزار نمود.

در این نشست دکتر محمد بروجردی مدیر مرکز نوآوری مهندسی و ساخت شناسا ضمن تشریح موقعیت مهم صنعت ساختمان در زندگی و آبادانی و نقش تمدنی آن در زندگی انسان، به تبیین چالش‌های مهم آن در سال های اخیر از جمله گرمایش زمین، آلایندگی زمین و آب و هوا و تخریب محیط زیست و آثار اجتماعی تحولات مزبور پرداخته حل معضلات آن را نیازمند راه‌های غیر معمول و خارج از چارچوب و بهره‌گیری از نوآوری عنوان نمود. در همین راستا از یک سو افق‌های پیش روی این صنعت استراتژیک در گستره جهانی و نیز پیشرانی مهم آن در کشورمان تشریح و از سوی دیگر به مقاومت سنتی این صنعت در مقابل فناوری‌های نوین اشاره و مقتضیات تحولات ناشی از انقلاب چهارم صنعتی و همگرایی فناوری‌های نو توضیح داده شد.

در ادامه مصداق‌هایی از تجربیات حضور نوآوری در این عرصه از جمله در نگاه کلان احداث شهرهای هوشمند مبتنی بر ساخت و مدیریت یکپارچه و هوشمند سیستم‌های سخت افزاری و نرم افزاری شهری و با رویکرد صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و احتناب از آثار مخرب زیست محیطی؛ و در نگاه خرد به رویکرد ساختمان پایدار، خانه سبز و سازه‌های هوشمند اشاراتی صورت گرفت.

مباحثی از جمله حضور فناوری‌های نوین در طراحی و برنامه ریزی، اجرا، ساخت و مدیریت پروژه؛ هوش مصنوعی؛ تجهیزات حفاظتی و کنترلی؛ کارگران رباتیک، فناوری‌های ترکیبی دیجیتال نظیر متاورس، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و مدل‌سازی اطلاعات ساختمان؛ رویکرد نوین صنعتی سازی و ساخت مدولار و تلفیق با چاپ‌گر سه بعدی؛ و همچنین مصالح پیشرفته تشریح گردید.

مدیر مرکز نوآوری مهندسی و ساخت شناسا با معرفی مجموعه شناسا و جایگاه آن در اکوسیستم نوآوری کشور، مجموعه خدمات و پشتیبانی های مرتبط با تیم‌های نوپا و نیز مجموعه های بالغ را تبیین و اولویت‌های پذیرش تیم در این مرکز را نام برد.

همچنین آقای مهندس رحمانپور بنیان‌گذار شرکت لینکپ بعنوان یکی از مجموعه های رشد یافته در شناسا به تشریح اینترنت اشیا در ساختمان و خدمات متنوع شرکت مزبور پرداخت.

خاطر نشان می سازد در کنفرانس مزبور رییس بنیاد مسکن، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی؛ ریاست نظام مهندسی، عضو کمیسیون عمران مجلس، رییس مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی و … به ایراد سخن پرداختند.