ما چگونه کار می‌کنیم؟

شرکت شناسا به عنوان بازوی سرمایه گذاری خطرپذیر گروه مالی پاسارگاد، امکان تحقق ایده‌های نوآورانه و رؤیاهای جسورانه را برای کسب‌وکارهای نوآفرین فراهم کرده است.
بیش از ۱۵۰ سرمایه گذاری مصوب طی ۱۲ سال اخیر، نشانگر عزم جزم شناسا برای عملیاتی‌کردن ارزش‌های نوآورانه گروه مالی پاسارگاد و بهادادن به ارزش‌هایی است که بنیان‌گذاران تیم‌های استارتاپی خلق می‌کنند.
اگر به‌عنوان یک استارتاپ در جست‌و‌جوی سرمایه‌گذار هستید، از اینجا می‌توانید فرایند ثبت طرح خود را آغاز کنید.

چهارچوب کلی سرمایه‌گذاری شناسا

شناسا در خط‌مشی سرمایه‌گذاری خود، خطوط کلی عملکردی اجزای مختلف را تعیین می‌کند و با مشخص‌کردن اهداف سرمایه‌گذاری مورد انتظار، سازوکارها و ابتکارعمل‌های سازمان را شرح می‌دهد:
شناسا به دنبال سرمایه‌گذاری‌های نتیجه‌بخش است.
شناسا ارزیابی‌های خود را باهدف تفکیک کسب‌وکارهای
آینده‌دار از کسب‌وکارهای متوسط انجام می‌دهد.
هر سرمایه‌گذاری شناسا باید ظرفیت لازم را جهت
تبدیل‌شدن به یک مورد فوق‌العاده داشته باشد.
شناسا از سرمایه‌گذاری‌های شکست‌خورده نمی‌هراسد.‌

رویکردهای سرمایه‌گذاری شناسا

سرمایه‌گذاری جسورانه (Venture Capital)

سرمایه‌گذاری جسورانه رویکرد جاری سرمایه‌گذاری شناسا روی کسب‌وکارهای فناور و استارتاپ‌های نوآور است، یعنی کسب‌وکارهایی که بخشی از مسیر رشد خود را طی کرده‌اند و در مورد بازار، محصول و خدمات خود دچار ابهام نیستند.

نوآفرینی جسورانه (Venture Creation)

شناسا در این رویکرد بر مبنای مسائل ملی و توانمندی بانک پاسارگاد به پایه‌ریزی کسب‌وکارهایی با بازار بزرگ و توان عملیاتی بالا اقدام می‌کند و در تشخیص فرصت‌های مناسب و شناسایی نیازهای ملی در صنایع مختلف، بر ایجاد و راهبری کسب‌وکارهای جدید تمرکز کرده است.

سرمایه‌گذاری قبل از IPO

در وضعیت کنونی، بسیاری از شرکت‌ها و استارتاپ‌های نوآور، ظرفیت بالقوه‌ای جهت ورود به مراحل بالاتر توسعه‌ای یا عرضه عمومی در بازار سرمایه دارند. از این رو، شناسا ازطریق مدل سرمایه‌گذاری در مراحل قبل از عرضه، به کسب منفعت و تنوع‌بخشی سبد ریسک خود اقدام می‌کند.

توسعه نهادی

شناسا جهت ارائه خدمات به تیم‌ها و کسب‌وکارهای نوآور در سطوح مختلف، به توسعه نهادهای تخصصی زیر اقدام کرده است:

شتابدهی

شتابدهنده تریگ آپ، به عنوان بازوی شتابدهی شرکت شناسا، با در اختیار قراردادن تیم کارشناسی خبره، منتورینگ تخصصی، ارتباط اثربخش با شبکه‌ای از سرمایه‌گذاران، افراد و نهادهای تأثیرگذار، به رشد استارتاپ‌های پایدار کمک می‌کند.

استارتاپ استودیو

استارتاپ استودیوی چینووا در حوزه بلاکچین فعالیت می‌کند و با کمک ابزارهای نوآور، کارآفرینان را با تجربیات خود در زمینه نوآوری، کارآفرینی و دانش بلاکچین برای ایجاد استارتاپ‌هایی که مشکلات واقعی مردم را حل می‌کنند و زندگی مردم را در سراسر جهان بهبود می‌بخشند، توانمند می‌سازد.

13

صندوق پژوهش و فناوری

شناسا در نظر دارد صندوق پژوهش و نوآوری خود را باهدف ایجاد زمینه‌های مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش غیر دولتی و تأمین مالی فعالیت‌های پژوهشی، علمی و فناورانه، شرکت‌های نوپا، فناور، خلاق، شتابدهنده‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان تأسیس کند.

مراحل سرمایه‌گذاری شناسا

سرمایه‌گذاری شناسا از مراحل ابتدایی رشد تا قبل از IPO، براساس ظرفیت‌های زیست‌بوم نوآوری کشور انجام می‌شود:

مرحله پیدایش

سرمایه‌گذاری در این مرحله روی کسب‌وکارهایی که در مراحل بذری و پیش‌بذری قرار دارند ازطریق شتابدهنده تریگ آپ و استارتاپ استودیوی چینووا انجام می‌شود.

1
2

مرحله رشد و مقیاس‌پذیری

در این مرحله استارتاپ‌هایی که در مراحل اولیه رشد خود قرار دارند، در فرایند سرمایه‌گذاری شناسا ازطریق دو رویکرد نوآفرینی جسورانه و سرمایه‌گذاری جسورانه قرار می‌گیرند.

مرحله توسعه

در این مرحله استارتاپ‌هایی که در مراحل ثانویه رشد خود قرار دارند، در فرایند سرمایه‌گذاری شناسا ازطریق دو رویکرد صندوق پژوهش و فناوری و سرمایه‌گذاری قبل از IPO قرار ب-می‌گیرند.

3
مرحله رشد با ثبات

کسب‌وکارهای که به رشد و بلوغ کافی برای حضور در عرضه عمومی سهام رسیده‌اند، در این مرحله از سرمایه‌گذاری شناسا قرار می‌گیرند.

ارزیابی و انتخاب در شناسا

فرایند ارزیابی طرح‌ها در شناسا به شرح زیر است:

1) غربالگری اولیه

بررسی اطلاعات اولیه
تماس تلفنی
برگزاری جلسه ارائه کسب‌وکار
بررسی طرح در معاونت سرمایه‌گذاری
بررسی طرح در کمیته سرمایه‌گذاری

2) ارزیابی موشکافانه

امضای توافق‌نامه محرمانگی

دریافت اطلاعات و مستندات تکمیلی
برگزاری جلسات تکمیلی فنی، مالی و…
تهیه گزارش ارزیابی موشکافانه
بررسی نهایی طرح در کمیته سرمایه‌گذاری
ارسال ترم شیت

3) سرمایه‌‌گذاری

بررسی طرح در هیئت‌مدیره

تدوین شاخص‌های کلیدی عملکرد
مذاکرات قراردادی
انعقاد قرارداد
پرداخت اول به سرمایه‌پذیر