رشد نمایی چگونه به رشد استارتاپها کمک میکند؟
شرکت سرمایهگذاری شناسا چهارمین رویداد The Venture Zone را با موضوع رشد نمایی، دوشنبه ۱۲ آذرماه ۱۴۰۳ برگزار کرد. در این رویداد که با حضور مدیرعامل شناسا، معاونین سازمان و بنیانگذاران و مدیران سبد سرمایه این شرکت برگزار شد، مفهوم رشد نمایی (Exponential Organization) مورد بحث و بررسی قرار گرفت و فرصتی برای تبادل تجربهها و اشتراکگذاری دیدگاهها فراهم شد.
شناسا هم یک استارتاپ است
حسین نظربلند، مدیرعامل شرکت شناسا به این نکته اشاره کرد که شناسا هم یک استارتاپ است که همزمان با تیمهایش در حال ماجراجویی است و امیدوار است شناسا هم بتواند مانند تکتک تیمهای سبد سرمایهاش رشد نمایی داشته باشد: من دارم یاد نمیگیرم VC باشم و این نکته را از طرف همه سازمانم میگویم که همانطور که شما در حال یادگیری هستید ما هم داریم یاد میگیریم، همانطور که شما دارید اشتباه میکنید ما هم داریم اشتباه میکنیم و همانطور که شما قدم به قدم پیشرفت میکنید ما هم داریم پیشرفت میکنیم. بنابراین شاهد یک ماجراجویی همزمان هستیم. ما در خود سازمان شناسا نیز معتقدیم که شناسا یک استارتاپ است و قرار است با فرهنگ استارتاپی یاد بگیرد، خودش را بهبود دهد و امیدواریم شناسا نیز مانند تکتک استارتاپهایش رشد نمایی داشته باشد.
مدیرعامل شناسا در پایان صبحتهایش به اهمیت نقش هوش مصنوعی در صنعت ویسی و زیستبوم استارتاپی اشاره کرد و اینطور ادامه داد: حال صنعت VC در دنیا خوب نیست و بنابراین حال صنعت استارتاپی نیز در جهان خوب نیست. طبق آمارها تعداد IPO در سیلیکونولی از ۱۵۰ مورد در سال به ۷ مورد کاهش پیدا کرده است و تنها چیزی که باعث شده آمار سال ۲۰۲۴ نسبت به ۲۰۲۳ در سرمایهگذاری بهشدت صعودی باشد، AI است.
رشد نمایی و سازمان نمایی
رویداد ونچر زون، با صحبتهای مهدی کیانی، فعال استارتاپی، درباره رشد نمایی و سازمان نمایی ادامه یافت. کیانی به تبیین مفهوم Exponential Organizations یا همان سازمان نمایی پرداخت و جلسه، با بحث و تبادل نظر حاضران ادامه پیدا کرد. شناسا همچنین در این رویداد میزبان مهدی عربزاده یکتا، مشاور استراتژی و فعال حوزه اقتصاد دیجیتال، بود که صحبتهای خود را با موضوع رشد نمایی ادامه داد و به تبیین مدل کسبوکار و پیچیدگیهای آن پرداخت و فرایند رشد نمایی را در این روند توضیح داد.
ونچرپارتنر، یاری که مسیر رشد را سبکتر میکند
محمود کریمی، معاون راهبری شناسا نیز با تأکید بر لزوم همکاری بین تیمها، درباره روند سرمایهگذاری و راهبری شرکتها در شناسا صحبت کرد. کریمی به این نکته اشاره کرد که هر یک از افراد حاضر در شناسا نقشی را در خدمت کسبوکارهایی که روی آنها سرمایهگذاری شده است، انجام میدهد. همچنین به نقش ونچرپارتنر برای تیمها اشاره کرد که در شناسا عملیاتی شده است: در این حالت، ونچر پارتنر تنها یک نماینده در هیئتمدیره تیمها نیست، بلکه این یار شناسا همراه آنها است و به سبکتر شدن مسیر رشد کسبوکار کمک خواهد کرد.