شناسا رویداد نوآورد را با هدف انتقال تجربیات اسلاش ۲۰۲۴ برگزار کرد
شرکت شناسا اولین رویداد نوآورد را با موضوع انتقال تجربیات اسلاش ۲۰۲۴ فنلاند، با حضور هیئتمدیره بانک پاسارگاد، مدیرعامل هلدینگ فناپ، مدیرعامل و مدیران داخلی شناسا، بنیانگذاران، کارشناسان، فعالان زیستبوم نوآوری و اصحاب رسانه در سالن کنفرانس دانشگاه خاتم در روز ۹ دیماه ۱۴۰۳ برگزار کرد.
رویداد اسلاش که در کشور فنلاند برگزار میشود، یکی از رویدادهای بزرگ جهان در حوزه فناوری و استارتاپی است که هر سال تعداد زیادی از سرمایهگذاران و کارآفرینان حوزه فناوری را گرد هم جمع میکند. این رویداد امسال در ۲۰ و ۲۱ نوامبر، برابر با ۳۰ آبان و ۱ آذر در هلسینکی فنلاند در یک فضای ده هزار متر مربعی در ۴ استیج برگزار شد.
برنامه با خوشامدگویی سید فؤاد دولتآبادی، مدیر امور بینالملل شناسا آغاز شد. او اسلاش را یکی از بزرگترین رویدادهای سرمایهگذاری و استارتاپی دنیا دانست و افزود: نقطه قوت این رویداد، شرکتکنندگان متنوع و بخشهای پربازده آن است. از این نظر این رویداد ارزش برگزاری نشست انتقال تجربه را دارد. ما تلاش میکنیم این فضای تعاملی با دنیا را حفظ کنیم و به سهم خودمان، امکان انتقال تجربیات و بینشهای جدید را در داخل کشور فراهم کنیم.
با گرتهبرداری نمیتوان به ارزشافزایی دست یافت
شهاب جوانمردی، مدیرعامل هلدینگ فناپ در افتتاحیه این رویداد اظهار امیدواری کرد که برنامه انتقال تجربیات بینالمللی به یک جریان دائمی همیادگیری در شناسا تبدیل شود و سخنرانی خود را اینطور ادامه داد: ما در مجموعه گروه مالی پاسارگاد، ضمن باور به اینکه آنچه توانستهایم لطف خدا بوده است، برای تحقق بسیاری از ناممکنها، سه عنصر مهم را در کنار هم دیدهایم که عبارتنداز: تمرکز، داشتن نگاه درازمدت و رجوع به عقل جمعی.
مدیرعامل هلدینگ فناپ افزود که دنیای امروز از پیچیدگیهای زیادی برخوردار است و برای مواجهه با مسائل پیچیده و ارائه راهحل، نمیتوانیم سادهسازی را از حد بیشتری اعمال کنیم. در فضای نوآوری امروز دیگر نمیتوان با کپیبرداری به ارزشآفرینی رسید. باید از سادهسازی بیش از حد پرهیز کنیم. اقتصاد نوآوری از لایه گرتهبرداری عبور کرده است و باید بتواند برای حل مسائل جدی جامعه راهکار ارائه دهد. با کپیکردن و گرتهبرداری از مدلهای کسبوکاری، نمیتوان به ارزشافزایی در فضای اقتصاد نوآوری دست یافت و اقتصاد نوآوری باید بتواند در حل مسائل اساسی جامعه اثرگذار باشد.
AI زمین بازی را تغییر داده است
حسین نظربلند، مدیرعامل شناسا در سخنرانی خود به تجربیاتی از اسلاش اشاره کرد که بین سطوح فضای نوآوری و سرمایهگذاری در جریان بود و به گفته خودش، از پستوهای اسلاش برای مخاطبان صحبت کرد. نظربلند با اشاره به اینکه فاصله بین ارزشگذاری در بازار خصوصی و IPO زیاد شده است، افزود که حال IPO در دنیا خوب نیست و تعداد سالانه آن در سیلیکونولی از عدد ۱۰۰ به عدد 7 کاهش پیدا کرده است. شرکتها نیز با توجه به فاصله بین ارزشگذاری بازار خصوصی و IPO، مدت طولانیتری خصوصی باقی میمانند تا به مدل درآمدی پایدارتری برسند و بعد IPO شوند. اما علیرغم این سیگنالهای منفی، حجم سرمایهگذاری خطرپذیر، صعودی است و دلیل آن نیز فناوری AI است. در سال گذشته حدود ۴۰ درصد سرمایهگذاری خطرپذیر جهان در حوزه AI بوده است. بنابراین، علیر غم اینکه درباره فضای اگزیت و خروج تردید وجود دارد، ورود سرمایهگذاری جدید همچنان در حال رشد است.
نظربلند با اشاره به فناوری هوش مصنوعی، اذعان داشت که فناوری AI زمین بازی را تغییر داده است و ما باید پیدا کنیم که کجای بازی AI قرار بگیریم. اگرچه به نظر میرسد که ارزشگذاری روی استارتاپهای این حوزه حباب دارد، اما سرمایهگذاری روی آن ادامهدار است. ارزشگذاری بازار AI تا سال ۲۰۲۶ به ۸۶۰ میلیارد دلار میرسد. در نتیجه بسیاری از صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر، با علم به اینکه در فضای AI حباب وجود دارد، بهشدت روی آن سرمایهگذاری میکنند؛ زیرا اگر در این حوزه سرمایهگذاری نکنیم، حتما میبازیم؛ ولی اگر سرمایهگذاری کنیم، احتمال دارد ببازیم.
مدیرعامل شناسا با اشاره به اکوسیستم سرمایهگذاری خطرپذیر ایران گفت که این اکوسیستم حداقل باید ۲۰ برابر شود. یک ویسی مطلوب بین ۲۰ تا ۲۵ تیم در سبد سرمایه خود دارد و دو سوم منابع خود را روی ۴ تیم متمرکز میکند.
نظربلند در پایان صحبتهای خود، خطاب به استارتاپها اینطور گفت: کسبوکاری بسازید که دوست دارید نوه شما مدیرعامل آن باشد، استارتاپ خود را برای اگزیت نسازید. وی با تأکید روی بوتاسترپبودن استارتاپها، خطاب به کارآفرینان گفت: زمانی به سراغ سرمایهگذار بروید که واقعا به او نیاز دارید.
آنچه در ادامه رویداد گذشت
مهدی الیاسی، معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی، سخنران دیگر رویداد نوآورد بود که به ۲ اولویت اصلی در حوزه معاونت علمی اشاره کرد: اولویت اول ما این است که بتوانیم این اکوسیستمی را که شکل گرفته است، وارد اقتصاد اصلی کنیم و اکوسیستمی را حول رهبران شکل دهیم. شکلدادن به اکوسیستم نوآوری شرکتی حول بنگاههای بزرگ، یک مأموریت اصلی برای ما است و اولویت دوم ما شکلگیری بنگاههای جدید نوپا و دانشبنیان در پارادایمهای جدید است. یکی از دغدغههای ما این است که با کمک چنین برنامههایی، نسل جدیدی از کارآفرینهای تکنولوژی در بستر فناوریهای جدید شکل بگیرند.
رویداد نوآورد، چهار اسلاشتاک داشت که با سخنرانی کامران باقری، مدیرعامل اسمایلینو درباره موج هوش مصنوعی آغاز شد. هومن مسگری، معاون مشارکتها و سرمایهگذاریهای دایتن به موضوع روحیه تغییر در همبنیانگذاری فینتکی پرداخت، سیاوش تفضلی، مدیرعامل نیلین، درباره نگاه خوشبینانه به فضای استارتاپی صحبت کرد و چهارمین اسلاشتاک با سخنرانی عرفان طاهرخانی، مدیرعامل لینکپ با عنوان فناوری، زندگی را میفهمد پایان یافت.
ساختن برای ماندن، عنوان پنل کارآفرینان بود که با حضور پشوتن پورپزشک، مدیرعامل پادرو؛ شیما رحیمی، مدیر رشد و توسعه لیان کپیتال؛ صادق سبحانی، مدیرعامل تریگآپ و حمیدرضا پیراوی ونک، مدیر توسعه کسبوکار ایدهورزان سیستم، درباره مسیر استارتاپهای ایرانی در اکوسیستم جهانی ارائه شد.