رویداد رونمایی از شبکه لینک‌نت، صبح روز پنجشنبه ۹ بهمن‌ماه ۹۹، در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری و باحضور جمعی از سازمان‌ها، نهادها و صاحب‌نظران این حوزه برگزار شد.

در ابتدای این رویداد، پس از قرائت آیاتی از قرآن مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، مهندس علی رحمان‌پور، مدیرعامل شرکت لینکپ، ضمن خوشامدگویی به میهمانان، شبکه لینک‌نت را یکی از رویاهایی دانست که از ابتدای تاسیس لینکپ دنبال می‌شده و در سال جاری با مشارکت شرکت‌های شناسا و فناپ‌تلکام، محقق شده است. رحمان‌پور همچنین به ضرورت مشارکت افراد و مجموعه‌های خلاق دیگر برای ارایه سرویس‌های جدید بر این بستر اشاره کرد.

در ادامه برنامه دکتر حامد ساجدی مدیرعامل شناسا با معرفی این شرکت به عنوان بازوی نوآورانه گروه مالی پاسارگاد که به توسعه کسب‌وکارهای آینده‌ساز کمک می‌کند از رویکرد شناسا گفت که ترندهای آینده را ملاک فعالیتش قرار داده است. او اینترنت اشیا را عاملی می‌داند که چهره زندگی‌های آینده را به سرعت تغییر خواهد داد و در انقلاب چهارم نقش جدی ایفا می‌کند.

ایشان در سخنانی به چگونگی شکل‌گیری لینکپ به عنوان استارتاپ برتر حوزه IoT و سرمایه‌گذاری شناسا در این استارتاپ پرداخت و مشارکت در راه‌اندازی لینک‌نت را نیز در ادامه این مسیر دانست و گفت لینک‌نت حاصل نگاهی است که تحققش می‌تواند به تحولی که شناسا به دنبالش است، منجر شود. او با ابراز خوشحالی از این هم‌افزایی گفت: «درحال حاضر لینک‌نت در 13 نقطه از شهر تهران فعال است و امیداورم تا انتهای سال بتوانیم کل تهران را پوشش دهیم و به موازاتش گستره کاربری بهره‌برداران و ذی‌نفعان را تسهیل کنیم. شناسا به عنوان یک شبکه نوآوری، ارزش‌آفرینی و سرمایه‌گذاری ایرانی امیدوار است این حرکت در سایر حوزه‌های کسب‌وکاری قابل تکرار و توسعه باشد.»

مهندس صابر فیضی، مدیرعامل فناپ تلکام عضو دیگر کنسرسیوم لینک‌نت هم در صحبت‌هایش به سرعت تکنولوژی در حال حاضر اشاره کرد و از همه مدیران به ویژه مسئولین بخش‌های دولتی خواست تا با اعمال راهبردهای صحیح، حمایت‌های به موقع و عدم دخالت در امور کسب‌و‌کارها، موانع توسعه حوزه ICT را از میان بردارند. مدیرعامل فناپ تلکام از موازی‌کاری‌های بسیاری که در کشور وجود دارد می‌گوید که همگی نشان‌دهنده این است که دولت و بخش خصوصی به خوبی نتوانسته‌اند نقششان را ایفا کنند. او در ادامه می‌گوید: «در بخش ایجاد زیرساخت نباید رقابت وجود داشته باشد و رقابت باید معطوف به ارائه سرویس باشد.» به همین دلیل او یکپارچگی را عامل بسیار مهمی می‌داند و می‌گوید که فناپ تلکام هم در حال ساخت همین یکپارچگی است.

پس از سخنان اعضای کنسرسیوم، برخی از مهمترین کاربردهای اینترنت اشیا که بر بستر شبکه لینک‌نت قابل ارایه هستند در ویدیویی به نمایش درآمد.

سپس با حضور دکتر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات و معاون وزیر ارتباطات، شبکه لینک‌نت به صورت رسمی افتتاح شد. دکتر ناظمی در سخنانی با اشاره به اهمیت اینترنت اشیا و شبکه ایجاد شده، یکی از جنبه‌های اصلی اهمیت لینک‌نت را در آن دانست که این شبکه می‌تواند بستری برای خلق صدها کسب‌و‌کار نوآورانه دیگر در حوزه IoT شود. دکتر ناظمی ضمن اشاره به اهمیت راهبردی زیرساخت ایجاد شده، از حمایت سازمان فناوری اطلاعات و وزارت ارتباطات از کسب‌و‌کارهای داخلی این حوزه خبر داد.  ناظمی یکی از زیرساخت‌های ضروری و موردنیاز را زیرساخت ارتباطی و فناوری اطلاعات می‌داند و توضیح می‌دهد: «زیرساختی که امروز رونمایی می‌شود زیرساختی است که امکان شکل‌گیری شرکت‌ها در حوزه اینترنت اشیا را فراهم می‌کند. ما در دوران اینترنت اشیا به سراغ مفاهیم M2M و دنیای بهم متصل می‌رویم. تعداد اشیایی که بهم متصل می‌شوند در حال افزایش است و به همین خاطر باید زیرساخت مناسب در این راستا فراهم شود.»

پس از افتتاح رسمی شبکه، مهندس عرفان طاهرخانی هم‌بنیان‌گذار لینکپ و مدیر کنسرسیوم لینک‌نت، ضمن اشاره به روندی که از ابتدا تاکنون در راستای توسعه شبکه لینک‌نت رخ داده است، از اینترنت اشیا به عنوان یک بر هم‌زننده بازی (Game Changer) یاد کرد که تمامی صنایع مختلف را تحت تاثیر قرار خواهد داد. وی با اشاره به فناوری استفاده‌شده در شبکه لینک‌نت، پوشش رادیویی گسترده و توان مصرفی بسیار پایین را از ویژگی‌های کلیدی این فناوری دانست که لینک‌نت را به پیشرانی برای هوشمندسازی در شهرها و صنایع تبدیل خواهد کرد.

در بخش دیگری از این رویداد، مهندس مدقق، معاون هوشمندسازی و فناوری‌های نوین توانیر نیز از تجربه‌های گذشته توانیر در هوشمندسازی و همچنین ظرفیت زیرساخت لینک‌نت برای برنامه‌های آتی در این حوزه سخن گفت.

یکی از اتفاقات مهم این رویداد، امضای قراردادی میان شناسا و سازمان فناوری اطلاعات، برای ارایه خدمات رایگان شبکه لینک‌نت به استارتاپ‌ها، ذیل طرح نوآفرین بود. بر اساس این قرارداد، استارتاپ‌های IoT می‌توانند برای دوره‌ای یکساله، تا ۱۰۰ دستگاه مختلف خود را به صورت رایگان، به شبکه لینک‌نت متصل کنند.

گفتنی است؛ شرکت شناسا با درک اهمیت فناوری‌های نوظهور و در ادامه‌ی گسترش کسب و کارهای خود و با آینده پژوهی‌های صورت‌گرفته تصمیم به توسعه پلتفرم جدیدی در حوزه اینترنت اشیا گرفت. از این رو با همکاری و مشارکت لینکپ به عنوان استارتاپی موفق در حوزه IOT که در تریگ‌آپ شکل و فناپ تلکام به عنوان شرکتی پیشرو، فناور و باتجربه در ارائه‌ زیرساخت‌های مخابراتی، در کنسرسیومی سه‌جانبه لینک‌نت شکل گرفت.

«لینک‌نت» اولین شبکه عمومی اینترنت اشیا است که امکان اتصال طیف وسیعی از تجهیزات را برای هوشمندسازی شهرها و ساختمان‌ها فراهم می‌کند. پارکینگ هوشمند، آبیاری هوشمند، سامانه‌های ایمنی و امنیتی مجتمع‌ها، خودروهای متصل و غیره بخشی از سرویس‌هایی است که بر این بستر قابل ارائه هستند.